МІЙ ДОСВІД

Педагогічна проблема: "Розвиток пізнавальної активності учнів на уроках хімії та інформатики шляхом використання інформаційно-комунікативних технологій.

"Хімія - це край чудес, де приховане людське щастя.І найвищі завоювання розуму будуть зроблені в цій галузі.Д.І.Менделєєв.Освіта–стратегічна основа розвитку особистості, суспільства, нації і держави, запорука майбутнього. Тому основна мета хімічної освіти полягає у всебічному розвитку особистості школяра з урахуванням його природних задатків, здібностей, інтересів та потреб через формування хімічної культури як основи світосприйняття, світогляду та діяльності. Досягти цієї мети може лише вчитель, який справді закоханий у свою справу. 

На сьогодні моє завдання, як вчителя, полягає в тому, щоб забезпечити максимальну ефективність процесу навчання через використання ІКТ – технологій . Виходячи з власного досвіду і досвіду своїх колег, я прийшов до думки, що одним із шляхів вирішення проблеми навчання є актуалізація діяльності та розвиток інтересу учнів до навчання шляхом використання інтерактивних технологій. «Нове стимулює творчість вчителя та його вихованців, створює сприятливі умови для співробітництва вчителя і учня», говорив В.О. Сухомлинський, тому проблема над якою працюю: «Актуалізація діяльності та розвитку інтересу учнів до навчання шляхом використання ІКТ- технологій», є актуальною.

Хімія – один з найважчих базових предметів загальноосвітньої школи. Відчувши перші труднощі при вивченні, в учнів зникає інтерес і, як результат – низький рівень знань. Використання ІКТ – технологій допомагає залучити до вирішення проблем на уроці весь клас, хоча рівень участі учнів у ньому є різним, відкриває великі можливості для творчого вирішення завдань, підвищення ефективності уроку а, отже, і рівня знань, умінь і навичок учнів. Проте, потрібно зауважити, що розвиток інтересу до навчання через ІКТ – технології може дати бажані результати лише за умови об’єднання малих груп під керівництвом вчителя загальною навчальною метою. Тоді стосунки між вчителем і учнями набувають характеру співпраці. Позитивним є те, що навики роботи в групах школярі вже мають, оволодівши ними ще в початковій школі.
Основною організаційною формою навчання хімії залишається урок, на кожному етапі якого я , як вчитель разом із класом вирішую конкретні завдання. На початку уроку основні зусилля спрямовую на мобілізацію уваги учнів на конкретному змісті. За короткий відрізок часу допомагаю школярам включитися у певний ритм роботи, активізувати і сконцентрувати свою увагу, налаштуватися на роботу. Обов’язковим при спілкуванні вважаю доброзичливий настрій вчителя. Налаштовую учнів розпочинати свої відповіді словами: «Я помітив…», «Я спостерігаю…», «Я зробив наступний висновок…».
На етапі актуалізації опорних знань і вмінь учнів широко застосовую інтерактивні методи «Мозковий штурм», «Мікрофон», тестові завдання тощо. Так, наприклад, з метою відновлення в пам’яті попередньо вивченого матеріалу, як основи для розкриття нової теми, пропонує учням 7 класу при вивченні теми «Чисті речовини і суміші» заповнити просту таблицю, що складається з двох частин:

Головну мету, яку ставлю при використанні «Мозкового штурму», є те, що учні самостійно приходять до думки «Про що я дізнався?» і демонструють, таким чином, результати уроку.
З-поміж різних форм організації навчальноїдіяльності (індивідуальних, групових, фронтальних), перевіряючи рівень знань та навичок учнів з предмета, я проводжу хімічні диктанти, визначення відповідностей, діалоги-доведення. Наприклад, знайти відповідність між формулою та назвою речовини (використання Смарт-дошки):

Діалог-доведення є однією з форм роботи в малих групах. Так, у 10 класі при вивченні теми «Виробництво чавуну і сталі», пропоную учням попрацювавши в парах, довести переваги та недоліки виробництва сталі мартенівським способом і виробництва сталі киснево-конверторним способом.
Вважаю етап мотивації важливою частиною уроку, на якому ставлю мету зацікавити учнів темою, що вивчається. Серед прийомів, які найчастіше використовую для мотивації - проблемні ситуації, наочність, нескладні інтерактивні вправи, яскраві афоризми, порівняння, опис цікавих епізодів, явищ тощо. Так, у 9 класі при вивченні теми «Хімічні властивості металів», чітко налаштовую і направляю учнів на розв’язання основних питань уроку:

Основну частину уроку приділяю вивченню нового матеріалу. З власного досвіду переконався в тому, що подання матеріалу в одноманітній формі далеко не сприяє засвоєнню сучасною молодою людиною необхідної кількості знань, умінь і навичок. Тому звертаюсь до продуктивних методів і прийомів, які дають можливість активізувати розумову діяльність учнів і усвідомлено опанувати матеріалом. Серед них – робота в групах. У 9 класі при вивченні теми «Реакції обміну між розчинами електролітів» пропоную учням сформувати чотири групи. Школярі самостійно розподіляють ролі, обирають лідерів груп. За допомогою мультимедійного обладнання я демонструю на екран чотири досліди, які не коментуються. Учні отримують завдання обговорити досліди в групах за спільною схемою:
- спостереження;
- рівняння реакції;
- висновок;
Головним аспектом такої роботи на уроці є потреба до співпраці учнів між собою, що сприяє розвитку вміння слухати один одного, виховує відповідальність за спільну справу, взаємодопомогу, толерантність. Крім того, на основі спостережень, під опосередкованим керівництвом вчителя учні вчаться робити власні висновки, розвивати логічне мислення, вміння аргументовано висловлювати власну думку. Результат роботи зображують схемою:

На етапі рефлексії учні роблять власні висновки з урахуванням всіх особливостей нової теми. Так, наприклад, у 10 класі при вивченні теми „ Алотропія сульфуру ”, заслухавши звіти груп за кожною формою алотропії, проаналізувавши отримані знання, старшокласники формулюють загальний висновок щодо різноманітності неорганічних речовин на прикладі сульфуру.
Особливе місце в структурі уроку приділяю етапу закріплення нових знань, на якому учні остаточно усвідомлюють значення даної теми в контексті вивчення хімії. Такі форми роботи, як фронтальне опитування, робота з підручником, періодичною системою хімічних елементів, хімічною номенклатурою та термінологією сприяють глибокому та свідомому оволодінню знань з предмета. Так, в процесі закріплення теми «Альдегіди і кетони» в 11 класі, пропоную учням об’єднатися у три групи, кожна з яких отримує завдання: використовуючи Інтернет-ресурси, знайти і поставити по два запитання іншим групам та дати відповіді на поставлені запитання кожної з груп. Враховується змістовність відповіді і швидкість виконання завдання. У 7 класі, при закріпленні теми «Хімічні елементи», пропонує учням скласти казку, в якій головними героями стануть хімічні елементи. Такий підхід розвиває просторову уяву дітей, які тільки починають знайомитися з хімією.
Інша широковживана форма роботи - в парах. У 9 класі, при закріпленні теми «Застосування металів і сплавів», учні отримують завдання: обговорити в парах питання «Навіщо нам знання про метали та сплави?». Враховуються швидкість, неординарність, широта і обґрунтованість відповіді, вміння користуватися Інтернет-ресурсами, застосовувати знання життєвого досвіду, Знаючи про високий ступінь навантаження сучасного учня, пропоную диференційовані домашні завдання, що допомагають частково розвантажити дитину, сконцентрувати увагу на конкретному матеріалі, збільшити обсяг знань та вмінь за рахунок творчих завдань. Наприклад, при вивченні теми „Сахароза”, учні 11 класу отримують завдання:
1.Середнійрівень:опрацювати теоретичний матеріал §10.
2.Достатній рівень:дати письмову відповідь на запитання №60 - 70.
3.Високийрівень: створити презентацію на тему : «Порівнянняглюкозиі сахарози».
Використання на уроці ІКТ-технологій дає можливість вирішити ряд важливих завдань: допомогає учням самореалізуватися, спонукає творчо використовувати свій потенціал, підвищувати інтелектуальний рівень.
Навчити учнів вчитися, розкрити їх здібності, зацікавити та заохотити - ось мета, яку ставлю перед собою.
Зробити кожний урок захоплюючим, раціонально використовувати кожну хвилину навчального часу, навчити кожну дитину думати, працювати, не боятися висловлювати власну точку зору, виховувати не пасивних слухачів, а активну, енергійну, ділову, здатну приймати розумне рішення, людину – постійні орієнтири моєї педагогічної діяльності.
Хімія - предмет досить складний. Це пояснюється великою кількістю матеріалу: хімічні формули, рівняння реакції, властивості речовин тощо. Тому результати навчання ще не досить високі. Підвищення ефективності засвоєння матеріалу вбачаю у використанні ІКТ-технологій, які дають змогу реалізувати поставлену мету: мобілізувати учнів, застосовувати набуті знання на практиці, концентрувати увагу на конкретному змісті та виробити вміння розв’язувати поставлені проблеми.
Працюючи над проблемою, я дійшов висновку щодо значних переваг використання ІКТ-технологій у поєднанні з класичними формами роботи. А саме:
- за той самий проміжок часу обсяг виконаної роботи набагато більший;
- висока результативність засвоєння знань і формування вмінь;
- формуються вміння співпрацювати;
- формуються мотиви навчання;
- розвивається навчальна діяльність.

0 коммент.:

Отправить комментарий

 
Blogger Templates